יום שלישי, יוני 28, 2005

10.6.05 נזירים טיבטיים בוויכוח ודונדופ מלהסה



עוד משהו נחמד שראינו הוא ה"debates", הווויכוחים המסוגננים של הנזירים המהווים חלק חשוב מן הלימודים שלהם. זה נראה כך: הנזירים מפוזרים בחצר המנזר (במקרה שלנו זה היה במרפסת וברחבה של המקדש הגדול אבל ראינו כאלה גם במנזרים הקטנים הנמצאים ליד הבית שלנו) בזוגות. אחד יושב והשני עומד לידו ועושה מין תנועות התקפה תוך כדי טעינת הטענה הלוגית שלו כשהוא מרים אחורה באוויר רגל אחת וומטה את הגוף קצת לאחור ואז מוריד אותה ומטה את גופו קדימה לעבר הנזיר היושב ודופק את הרגל השניה חזק באדמה כשהוא מושיט יד אחת לעברו ומכה בתקיפות ביד השניה עליה. הנזיר השני יכול להגיב רק בכמה משפטים קבועים ולפעמים הוא יושב ומקשיב וחושב ולא עונה. היו גם נזירות שהשתתפו בוויכוחים שראינו והיה מצחיק לראות איך הן מנסות לבצע את התנועות האלה בתקיפות כמו הנזירים אבל זה לא נראה משכנע במיוחד...(לפני כמה ימים ראינו וויכוחים כאלה במנזר שכולו נזירות ושם זה נראה ממש כמו התעמלות... ) חלק מהזוגות נהילו וויכוח סוער ונראו כועסים ומתרגשים וחלק עשו זאת כ'מצוות אנשים מלומדה' ועצרו מדי פעם לפטפט. ראינו גם "אזרחים", כלומר אנשים בבגדים רגילים והתברר שהם תלמידים במכון ללימודים דיאלקטיים בודהיסטיים שהנזירים במקדש הגדול לומדים בו. המכון מקבל אזרחים לשורותיו אך הם לומדים כמו הנזירים: מהבוקר עד הערב ורק מעטים יכולים להתחייב לכל כך הרבה שעות לימוד. למעשה כיתת הלימוד שאפי לומד בה אחרי הצהרים שייכת גם היא למכון הזה, שהוא מין שילוב בין מוסד דתי ואקדמי.
קרה לנו מקרה מעניין עם טיבטי אחד שהתחיל לדבר אתנו כשישבנו על המרפסת במסעדה והוא ישב עם חבר ותיירת סינית מטאייוון והם דיברו סינית. התברר שהוא הגיע כשבוע קודם מטיבט ברגל באופן לא חוקי כמובן, אבל אין לו מעמד של פליט מפני שהוא מתעתד לחזור לטיבט. הוא סיפר לנו שלמד תרבות טיבטית באוניברסיטה של לאסה, ופרסם מגזין על מה שקורה בטיבט. כשחקרנו אותו קצת יותר הסביר שלא פרסם מפני שזה מגזין לא חוקי המתאר את הזוועות שעושים הסינים בטיבט והוא כתב אותו באנגלית ובסינית ורוצה לפרסם אותו באינטרנט כדי שגם הסינים יקראו וידעו מה הסינים עושים לטיבטים. זה נשמע מעניין וחשבנו שאולי נוכל עזור לו דרך אגודת ידידי טיבט בישראל. קבענו אתו פגישה במלון שבו נמצא קפה האינטרנט החביב עלינו והוא בא עם תיק שבו כל החומר שכתב באנגלית ובסינית. כמובן שלא יכולנו לקרוא הכל אבל הצצנו בכותרות וזה נשמע מעניין. לדבריו ראיין הרבה מאוד סטדנטים טיבטיים והם סיפרו לו על מה שקרה להם. שאלנו אותו אם יש לו אפשרות להעלות את החומר למחשב והוא השיב שיש לו דיסקטים. אבל התברר שאי אפשר להעלות את החומר מהדיסקטים מפני שזה נכתב בשיטה שונה מהמחשבים במערב. ביקשנו ממנו לכתוב מכתב המתאר את עצמו באנגלית והוא כתב משהו במלים נמלצות אך בלתי מובן לחלוטין. אפי עיבד ושיפץ את המכתב אך לא היה בו מספיק פרטים ביוגרפיים ותיאור של המגזין, והוא שוב חזר והביא פירוט גדול יותר. אך האנגלית שלו משונה וזקוקה לעיבוד ואפי השקיע עוד עבודה עד שלבסוף יצא מכתב שכתבנו לחבר שלנו שמכיר את אנשי האגודה.
משהו בסיפור שלו משונה בעינינו, הוא לא מדבר מספירק ברור באנגלית ולא תמיד מבין את שאלותינו וזה יכול להסביר מדוע בתחילה אמר שאינו יודע לכתוב ולקרוא טיבטית והוא רק מדבר כי אמו דיברה טיבטית ואביו סינית ובבית הספר כמובן שלא לומדים טיבטים וגם באוניברסיטה לומדים הכל בסינית. אבל כששאלנו אותו איך אפשר ללמוד תרבות טיבטית בלי לדעת לקרוא טיבטית אמר שלמד טיבטית באוניברסיטה וכשהיה צריך לקרוא כתבים טיבטיים לקח אותם הבייתה, משהו שנראה לא סביר שארץ שמדכאת את התרבויות הלאומיות של המיעוטים. אפי חושד שאולי הוא מרגל סיני, ואני חושבת שהדמיון שלו עובד כאן שעות נוספות... אבל גם אני מרגישה שמשהו אצלו לא מסתדר. בעיקר מוזר שהרשויות הטיבטיות המקומיות לא עוזרות לו והוא צריך אותנו. יש להם מובדות עזרה וחינוך ותרבות מאורגנים ומסודרים ולבנות לו אתר אינטרנט לא נראה משהו קשה כל כך.

אין תגובות: