יום חמישי, מאי 12, 2005

8.5.05 סביבות רישיקש- מערת ושישט, המפל ומקדש בהרים

למחרת הרפטינג נחנו והשלמנו חובות לבלוג והזמנו רכב עם נהג שייקח אותנו לשמורה לעוד יומיים כי ביום שלאחר מכן יצאנו לסיור בכמה מקומות עם אותו סוכן שארגן לנו את הרפטינג, ג'איאנט.
נסענו למערה שנקראת ואסיסט שבעבר הייתה ארוכה מאוד וחיברה בין שני כפרים עד שהופיע שם אריה והכפריים סגרו אותה ונשאר רק קטע קטן. למקום הגיע באבא: מתבודד המתמסר להגות ומטיטציה, שנקרא ואסיסט ועל שמו נקראת המערה. לידה יש אשרם קטן עם אורחים תמידים והיא נמצאת על חוף הנהר. המערה לא הייתה מרשימה בכלל, וג'איאנט ניסה לפצות אותנו בסיפורי מיתולוגיה הודיים שלא עשו רושם גדול עליי.
אבל כשיצאנו, הופיע במקום סאהדו מאוד מיוחד ומרשים. נמוך וצנום אך בעל עיניים יוקדות ומלאות תבונה ועליזות. התחלנו לדבר אתו ונדהמנו מן האנגלית המצויינת שלו והמבטא הברור. הוא סיפר שהגיע למקום ב-1956 אחרי שעבד בדלהי בשירות הממשלתי. הוא היה אז בן 29 ונשוי. (בדבריו לא הזכיר ילדים, אך אני מניחה שהיו לו כבר גם ילדים) מאז הוא שוהה רוב הזמן באשרמים ומוזמן מדי פעם למקום אחר, ולדבריו לא רוצה לדבר אך לוחצים עליו והוא מלמד ומרצה. שמו שאנטאננדה, וכשאפי שאל אם הוא המסטר באשרם השיב שהוא רק "follower" ובדרגה הוא מספר 2 אך בעצם הוא האחרון... אפי שאל על ההכשרה שעבר: נתנו לו מנטרה, שמותאמת לכל אחד באופן אישי, והמאבק העיקרי הוא התגברות על חולשות שונות של האדם. שאנטאננדה סיפר שמוצאו מכפר קטן ליד צ'נאי בדרום, ושהוא נשאר עדיין כפרי – אינו יודע להפעיל טייפ או טלוויזיה ויודע רק להדליק ולכבות את אור החשמל...
על קרישנמורטי אמר שהוא מקבל את תורתו ושאכן הגיע להבנה מוחלטת, אך שכח איך הגיע אליה, ושהיו לו 'אנטנות' שפעלו על תדר 'מיוחד'. לדבריו אם מנקים את ה'אנטנות' לא רק שקולטים את הקוסמוס, אלא זהו השידור היחידי בעולם שיודע גם לתקן את המקלט...
על השאלה האם הגיע לאושר ולשלווה השיב: כשמגיעים למה שאני קורא "התאחדות" ואחרים קוראים "ריקנות" או "כוליות", אין מקום לשאלה הזאת כי אין בעצם אני, והמושג מאבד את המשמעות שלו. כשאפי לחץ לקבל בכל זאת תשובה לפי המושגים שלנו, אלה שלא חוו את התהאחדות, השיב: כבר 10 שנים שאני מאושר, ועיניו המבריקות והמלאות חיים העידו כאלף עדים שזאת האמת. הוא נהנה להתבדח ולהצחיק את הקהל ואמר קריאת הסאהדואים: הרי אום (יבורך אלוהים) משמעותה למעשה: Hurry Home!
המשכנו בסיור למפל קטן ונחמד במרחק עשרים דקות טיפוס ונהנינו להתרחץ בברכה הקטנה שלו ולעמוד תחת הזרמים החזקים והמרעננים. לבסוף נסענו למקדש שנמצא גבוה מאוד על הר שנמצא בסביבה וישבנו להסתכל על הנוף עד שהיה קר מדי וחזרנו למלון.