יום ראשון, אפריל 03, 2005

1.4.05 – פאמה-יאנגצה בשנית

הבוקר קמנו מאוחר והחלטנו לאכול על המרפסת הקטנה שליד החדר, שנתפסת תמיד על ידי צעירים שיושבים וקוראים ושותים בירה או קפה, ובינתיים כתבתי קצת בבלוג. לידינו ישבו זוג הולנדים צעירים שסיפרו שהם מתכננים לנסוע לגייזינג כדי לשלוח הבייתה הודעה באינטרנט שהם נשואים, כמתיחת הראשון לאפריל. שתיים משלוש הבנות הישראליות, שרית ואילנה, חזרו מן הטרק, וסידרו לעצמם חדר. הזמנו אותן להצטרף אלינו למרפסת והן סיפרו על הטרק, שהיה קשה יתר ממה שנכתב בלונלי פלנט, ועל נעמה, הבחורה השלישית, שנשארה כדי ללכת ברגל למנזר בטאישידינג ואחר כך לעלות לכפר בשם לגשיפ, ומשם היא אמורה לחזור בג'יפ. השיחה קלחה והייתה נעימה, הן סיפרו על עצמן ועל הטיול שלהן, ועל נסיעה מוראנסי לסיליגורי ברכבת שבה ניסע בעוד שבועיים. מסתבר שזו מה שנקרא: "חוויה סוציולוגית" – כלומר מפגש עם המעמד הנמוך יותר בהודו, וזה בעיקר מה שהיה קשה להן. הפחד מגניבה והצפיפות של השכנים ההודים בקרון.
בינתיים השמש עלתה והתחזקה והיה כבר די חם. החלטנו לצאת שוב למנזר פאמיאנצה, שבו כבר היינו ביום ראשון והבנות הצטרפו אלינו. הפעם עלינו לקומה השניה, ומצאנו עוד מקדש גדול שבו אלף ציורים של בודהה, וגם בו היו תמונות אירוטיות כמו שראינו אתמול בסנגהצ'ולינג. (האם התמונות האלה נשמרות למעלה כדי שההדיוטות לא יראו אותן?) ואז ראינו שיש עוד קומה, ועלינו אליה. על הקירות היו ציורים מחודשים בצבעי פסטל מבהיקים של בודהות שונות בתנוחות שונות, קדושים וחיות שונות וציורים אירוטיים כמו שפגשנו מתחת. במרכז החדר היה מודל ענק עשוי עץ וצבוע בצבעים עזים, של כל עולם השמים הבודהיסטי על ממלכותיו השונות. לי זה נראה כמו בית בובות ענקי עם המון דמויות אבל בסגנון מורבידי, מעין דיסנילנד גוטית. כל המודל נבנה בעמל כפיו של נזיר אחד במשך שש שנים.
אחרי הביקור אפי שוחח אם אחד הנזירים שסיפר שהוא כותב ספרי קודש טיבטיים ביד, כמו סופר סת"ם אצלנו, והוא נמצא שם כבר 45 שנה, מגיל 10. הוא יודע גם טיבטית וגם סנסקריט, וזימרר להנאת אפי מנטרות בשתי השפות. ירדנו לכפר ופגשנו את נעמה שחזרה ולא מצאה את חברותיה, והבחור במלון אמר לה שלא ראה את חברותיה. היא קצת נלחצה מפני שהתרמיל שלה גם הוא לא היה במקום שהשאירה אותו. אכלנו צהרים יחד, והיה נחמד מאוד להחליף חוויות ולהתידד אתן.
בינתיים ביררנו על הנסיעה מחר לדרג'לינג ואם לא יהיו עוד אנשים לג'יפ, ניסע עד גייזינג ומשם ליורגטאן ומשם ניקח ג'יפ שירות לדרג'לינג.